Voedseltuin Park2020

• Huidige status van het project:Actief
  • Startdatum van het project:2015
  • Vaste werkdag:Ma.-do. 08.30-12.30 uur
  • Aanspreekpunt:Franke
  • Contact:06 48226490
Stadslandbouw

Voedseltuin Park2020

Locatie: tussen Taurusavenue en Scorpius te Hoofddorp (nabij gebouw Delta Development Group)
Openingstijden: ma. t/m do. 08.30-12.30 uur

Op deze voedseltuin van 4500 m2, wordt groente en fruit verbouwd die onder andere bedoeld zijn voor de catering in het nabijgelegen restaurant Den Burgh en voor de cateraars in de gebouwen. Het is ook de bedoeling dat de kantoorwerkers zich actief betrokken gaan voelen bij de tuin. Om dat te stimuleren worden er jaarlijks zaaifeesten, oogstfeesten, NLDoet, e.d. georganiseerd. Gaandeweg komt er meer belangstelling uit de kantoren vooral vanaf 2019, met biologische markten in de kantoren, MVO en teambuidlingsdagen.

Circulair Food Shop

In 2018 is er een winkeltje (‘The Circular Food Shop’) gestart om de geteelde groenten lokaal te verkopen. Iedereen uit Hoofddorp en omstreken kan er terecht voor diverse groenten en fruit. Zijn we er niet? Laat dan wat geld achter in de daarvoor bestemde bus. Op de hoogte blijven? Abonneer je op de nieuwsbrief van Park 2020.

Historie

Naast het station Hoofddorp is sinds een aantal jaren een nieuw kantorenpark ontwikkeld met de ambitie om het meest duurzame kantorenpark van Europa te zijn. Dat komt op allerlei manieren tot uitdrukking: bijvoorbeeld in het ‘Cradle to cradle’ bouwconcept, in het toepassen van principes uit de ‘circulaire economie’ en door pogingen om de waterkringloop lokaal te sluiten. Door de kredietcrisis bleef een deel van het terrein langer braak liggen dan gepland, waardoor er veel wilde vegetatie op schoot.

Via het lokale biologische lunchrestaurant zijn we als MEERGroen in 2014 gesprek gekomen met projectontwikkelaar Delta. Het resultaat van die gesprekken was dat er in 2015 niet een gazon, maar een tijdelijke voedseltuin, een vlindertuin en een natuurtuin op dit terrein is gekomen tot er gebouwd gaat worden. De voedseltuin van 0.4 ha, waar ook een kas bij hoort, wordt door MEERGroen beheerd ten behoeve van afname in het park. In 2020 hebben we het zesde jaar afgesloten van een 3-jarig contract.

Hoofddoel

Het hoofddoel van de tuin is om kantoorwerkers te inspireren om ook mee te komen werken en om mede het circulaire en groene gedachtengoed van Park 2020 invulling te geven. Ad hoc zijn er dan ook mensen en groepen (bijvoorbeeld met teambuilding en NLDoet) die mee werken. Het meeste werk wordt op wekelijkse basis door onze eigen vrijwilligers gedaan.

Nieuwe contacten en initiatieven

In de tussentijd blijven wij met ons groepje creatief mee denken over mogelijkheden om groenteteelt en biodiversiteit op bedrijventerreinen handen en voeten te geven. Zo ontstaan er telkens nieuwe contacten met andere bedrijven terreinen waar elementen van onze aanpak ruimte krijgen. En we nemen stap voor stap stukken land, waarvoor in het regulier beheer geen geld mee voor is, over om er iets leuks van te maken. Zo inspireerde ons een wilde helling met bramen en brandnetels, die wel op een mooie zonhellling lag tot het maken van een nieuwe soort bloemenweide, die we nog niet hadden op Park2020: een verticale tuin met vooral kruiden en vetplanten ingebed in natuursteen en dakpannen, die ergens beschikbaar kwamen.

Van boven naar beneden van links naar rechts: 1) er is altijd volop rabarber op de tuin, 2) er is een perenboomgaard, 3) bonen staan er goed bij dit jaar, 4) bloemen en groenten worden door elkaar heen geteeld, 5) oogst van vorig jaar, 6) bloemenweide bij de tuin (o.a. klaprozen), 7) duurzaamheidsmarkt bij L’Oreal, 8) biodiversiteitsstrook langs de voedseltuin, met o.a. slangenkruid.

• Voedseltuin
  • Vlindertuin
  • Natuurtuin
  • Perenboomgaard