MeerBomenNu

Stichting MEERGroen, Caring Farmers en Urgenda hebben sinds 2020 de handen ineen geslagen om elk jaar minimaal 1 miljoen bomen gratis weg te geven. In 2020/2021 zijn dankzij de inzet van 2300 vrijwilligers, 900 plantlocaties en de hulp van vele organisaties, kwekers en boswachters 500.000 bomen en struiken weggegeven.

Hoe werkt het?

De meeste van deze bomen en struiken fleuren het Nederlandse platteland op in de vorm van heggen en hagen rondom boerenakkers en erven. Maar iedereen kan aanspraak maken op gratis plantgoed – van burger tot school tot bedrijf tot gemeente -, want de natuur produceert ieder jaar een overdaad aan zaailingen. Wanneer deze onder deskundige ecologische begeleiding met vrijwilligers worden verzameld en elders geplant, kunnen we met weinig middelen een geweldige uitbreiding van natuur genereren en tegelijkertijd CO2 opslaan. Iedereen kan helpen via www.meerbomen.nu. De eerste editite was alvast een succes. Lees erover in het magazine! –>

Waarom doen we dit?

De vier organisaties vinden dat de ecologische crisis waar we in verkeren, een urgente, grootschalige en gezamenlijk uitgevoerde actie vereist. Bomen planten is dé oplossing om
klimaatverandering te vertragen
– de biodiversiteit te herstellen én
– om burgers een positief handelingsperspectief te bieden.
Bomen planten is de goedkoopste maatregel om CO2 vast te leggen, zeker als je gebruik maakt van de gratis kracht van de natuur. Er liggen dan ook vele plannen om Nederland de komende jaren van meer bomen te voorzien. Daarnaast geven bomen verkoeling, vormen ze een thuis voor vele diersoorten en zorgen voor een betere waterhuishouding. De organisaties betrekken zoveel mogelijk kinderen om het planten zoveel mogelijk uit te voeren met en door de nieuwe generatie, want het gaat om het behouden van hun toekomst.

Gratis bomen, hoe werkt dat?

Regulier worden bomen en struiken afgenomen bij boomkwekers. Dit zal altijd zo blijven, maar daarnaast is er een andere voor de hand liggende maar weinig gebruikte bron voor plantgoed: de natuur. Bomen en struiken planten zich ieder jaar voort, sommige soorten doen dat met duizenden tegelijk. Veel natuurbeheerders halen overtallige zaailingen weg als ze niet gewenst zijn en versnipperen deze. Wij gebruiken ze juist.

MEERGroen Methode

Het idee voor de MeerBomenNu campagne komt voort uit de Haarlemmermeerse Boomweggeefactie van Stichting MEERGroen. Zij heeft al tientallen jaren ervaring met het verzamelen en weggeven van zo’n 100 verschillende veelal inheemse planten- en bomensoorten. Vanaf 2009 zorgt MEERGroen op deze manier voor meer groen in tuinen, erven en pop-up parkjes. Elk jaar in de periode rondom de Nationale Boomfeestdag worden bomen weggegeven. Lees meer over De MEERGroen methode.

Nieuwe campagne binnenkort van start

Bekijk hier het filmpje van vorig jaar

Het MeerBomenMagazine

Lees hier het magazine