In het kort

MEERGroen werkt met circa 1000 vrijwilligers op jaarbasis in meer dan 40 projecten op ca 160 ha: We werken volgens het ‘voor elk wat wils ‘principe: 7 dagen in de week kun je iets doen in wel 25 verschillende interesse gebieden. Er is een verscheidenheid aan projecten op uiteenlopende gebieden in uitvoering: natuurbeheer en stadslandbouw, maar ook het bouwen van insectenhotels, de aanleg van boomgaarden, de bouw van natuurspeelplaatsen, de opleiding en begeleiding van stagiaires en jeugdactiviteiten.

Bloemenweides

Je kent ons wellicht wel van de vele bloemenweides die we beheren. Elk jaar bloeien ze opnieuw, met het juiste beheer. Je vind ze vooral langs de IJtocht in Hoofddorp en verschillende plekken in Heemstede.

Ecologisch natuur- en groenbeheer

Bij MEERGroen worden er aan verschillende typen natuurbeheerprojecten gewerkt. Zo doen wij het ecologisch beheer van bos, natuurvriendelijke oevers, ijsvogelwanden en educatieve paden. We beheren orchideeënweiden en -oevers en doen het beheer in landgoederen, parken en buurtgroen.

Biologische stadslandbouw

Daarnaast zijn we actief in de stadslandbouw en doen we projecten zoals de voedseltuin van Park 2020 in Hoofddorp.

Insectenhotels & nestkasten

In herfst en winter bouwen we insectenhotels en nestkasten in onze locatie aan de Meijerslaan in Heemstede. (plaatsing gebeurt in voorjaar en zomer)

Natuurspeelplaatsen en POP UP Groen

Tot slot doen we bouw en onderhoud van natuurspeelplaatsen zoals Speelbos Meermond in Heemstede en het Pop Up Parkje (PUP) op het Raadhuisplein in Hoofddorp.

Klimaatbos

Het Haarlemmermeerse boomweggeefmodel bestaat al sinds 2009. Sinds 2020 is dit concept ook landelijk uitgerold, via de MeerBomenNu campagne die samen met Caring Farmers en Urgenda wordt georganiseerd.

Bloemenweides met mix aan biologische zaden

Het POP UP Parkje op het Raadhuisplein in Hoofddorp