Jansonius natuurstrook

• Huidige status van het project:Actief
  • Startdatum van het project:2018
  • Vaste werkdag:elke 2e zaterdag van de maand
  • Aanspreekpunt:Jeroen Doesburg, bewoner Jansoniushof
  • Contact:
Natuurbeheer

Jansonius natuurstrook

Deze strook ligt in een nieuwe wijk in een gebied aan de binnenzijde van de Geniedijk die vanwege de status van Unesco Werelderfgoed (van de Stelling van Amsterdam) niet bebouwd mag worden. Deze strook is op basis van een plan uit 2000 van onze hand aangelegd in 2008, en is dankzij voortdurend overleg in 2018 aan ons in beheer gegeven.

Naast ecologie, cultuurhistorie en recreatie heeft deze strook namelijk ook maatschappelijke en educatieve potentie. ‘T ligt namelijk naast Hospice Bardo en de praktijkschool De Linie. Inmiddels is er een enthousiast groepje wijkbewoners die er regelmatig werkt. Het zware achterstallig onderhoud wordt elk jaar stukje bij beetje ingelopen. Want toen we in 2018 aan het ecologisch beheer begonnen, was de startsituatie slecht te noemen. In de amfibieënpoel van ca 3.000 m2 was een muur van riet en rietwortels ontstaan die bijna tot in de helft van de rest van de strook doorlopen.

Elk jaar proberen we dus een grootschalige achterstand weg te werken. Dit jaar (2020) was dat het wegkrijgen van de doorgeschoten rietwortelontwikkeling vanuit de amfibieënpoel de bloemenweides in. 7 x is daar een machine doorheen gegaan met ploegen, haken, frezen en om het weer rul te maken en in te zaaien. Handmatig is er bijna 20 m3 riet wortels verwijderd. Vanaf nu is het een kwestie van bijhouden. Ook de amfibieënpoel (van 3000 m2!) was na 10 jaar bijna dichtgegroeid met lisdodde en riet. Die zijn er tijdens de hittegolf in augustus ook uit getrokken en gespit door er doorheen te waden.

• Unesco Werelderfgoed
  • Dichtbij Hospice Bardo en 't Fort