Speelbos Meermond, Heemstede

Speelbos Meermond, Heemstede

Locatie: Cruquiusweg 49, Heemstede

Vaste vrijwilligersgroep

Er is een vaste, trouwe en gezellige groep van 10-20 mensen die elke vrijdag present is en die volop actief is om het gebied te onderhouden en voortdurend mooier te maken. Er is o.a. een uitgewerkt beheerplan. In 2020 is er veel werk gemaakt van het terugdringen van verschillende plekken met Japanse duizendknoop.

Historie

Speelbos Meermond is een natuurgebied dat tussen 2006 en 2010 door de gemeente Heemstede is aangelegd. Het gebied was tot 1970 in gebruik als gemeentelijke vuilstortplaats. De vuilnisbelt heeft zo’n dertig jaar gelegen toen de gemeente Heemstede in 1999 het plan ontwikkelde om het gebied te saneren en in te richten als recreatief natuurontwikkelingsgebied.

In 2006 was de kogel door de kerk om het gebied in te richten als onderhoudsvriendelijke speelnatuur. De onderhoudsvriendelijke inrichting pakte echter anders uit dan gedacht en in 2013 begon Meermond overgroeid te raken met boomopschot, bramen en nog een aantal van zulke verstoorders van onderhoudsvriendelijk ingerichte natuurgebieden. Daarop besloot de gemeente in 2013 het gesprek te openen om nieuwe invulling te geven aan het natuurbeleid van Meermond, met als hoogtepunt een mogelijkheid voor particuliere groene initiatieven om mee te werken.

Een groep vrijwilligers en Stichting MEERGroen reageerden enthousiast en gingen direct aan de slag. Twee jaar heeft deze werkgroep Meermond gewerkt om het gebied op orde te krijgen en in 2015 was het ergste crisisbeheer afgerond zodat er weer ruimte kwam om ecologisch te gaan ontwikkelen. Inmiddels werkt er een hechte groep op Meermond die volop actief is om het gebied te onderhouden en voortdurend mooier te maken.
Foto’s: John van Loon Photography

• Diverse natuurbeheeractiviteiten