Stenenveld Bornholm

• Huidige status van het project:Actief
  • Startdatum van het project:2018
  • Vaste werkdag:Woensdagen
  • Aanspreekpunt:MEERGroen, Franke van der Laan
  • Contact:06 48226490
Natuurbeheer

Stenenveld Bornholm

Het Stenenveld (nabij Bornholm en de busbaan naar Haarlem) heeft een biotoop dat voor de Haarlemmermeer uniek is. Bij de aanleg door de gemeente is hier indertijd een groot worteldoek neergelegd, met daarop een laag natuursteen. Dit biedt potentie voor allerlei vetplanten, varens en kruiden die anders zeer zeldzaam zijn op kleigrond. Verder vormt het een habitat voor amfibieën en reptielen.

Dit terrein kregen wij in augustus 2018 in beheer. Op dat moment was het terrein overgroeid met bramen, riet en uit de kluiten gewassen struiken en bomen. Het riet en de bramen krijgen we nooit helemaal weg, dus die dringen we terug tot een minimum zodat het de gewenste soorten niet in de weg zit. Wat de ongewenste struiken en bomen betreft, boeken we steeds meer vooruitgang om ze permanent te verwijderen. Dit is met dank aan de gemeente, die ons in staat heeft gesteld om een aannemer de grootste exemplaren met een kraan eruit te trekken. Daar zaten spectaculaire wortels aan! Sindsdien halen we de natuur in en lukt het om de laatste ongewenste struiken en bomen handmatig te verwijderen. Nu komen we ook steeds meer toe aan het inrichten van het terrein met de soorten die in het biotoop thuishoren.

Vrijwilligers kunnen hier:

• – Ongewenste soorten verwijderen (bramen, riet, distels, rode kornoelje, wilgen, overmatig gras)
  • – Grotere struiken en bomen verwijderen (een echte workout!)
  • Bijzondere biotoop, met o.a. brede wespenorchis, schildersverdriet, tongvaren en Japanse notenboom