POP UP Parkje, Centrum Hoofddorp

• Contact:06 48226490
Speelnatuur

POP UP Parkje, Centrum Hoofddorp

Inmiddels is dit Pop-up parkje uitgegroeid tot een oase in het stenen centrum van Hoofddorp. Er staan fruitbomen, fruitstruiken en een grote diversiteit aan kruiden en paddenstoelen. Het biedt alle voorbijgangers een onverwacht momentje van rust in de natuur. Het parkje werkt als een magneet voor kinderen die er gaan spelen en voor mensen die er op de strategisch geplaatste boomstammen gaan zitten om te praten, uit te rusten of er hun brood op eten. En niet zelden wordt het parkje gebruikt als locatie voor groepsfoto’s of selfies. Maar dat er fruit te plukken valt is nog niet veel mensen op gevallen. De meeste wijnbessen en kruisbessen eten we uiteindelijk zelf op 🙂 Het bijenbloemenmengsel zaaide zichzelf in 2020 uit en bloeiden een keer of 3.

Ontstaan

In 2017 deden we een oproep om meer aandacht aan natuurspeelplaatsen te geven. Daar heeft de ondernemersvereniging Hoofddorp op gereageerd. In samenwerking met die ondernemersvereniging en een hovenier is er in maart en april 2017 een plan uitgevoerd. Resultaat was een parkje met fruitbomen, bloem- en besdragende struikjes, vaste planten, eenjarige perkplanten en bloemen uit zaad. Op die manier ziet het Pop-Up Parkje (PUP) annex voedselbos annex Tiny Forest er jaarrond aantrekkelijk uit. Naast de bomen en planten zijn er insectenhotels en wilgentenenhutten aangelegd en is het betonnen en ijzeren hekwerk ingepakt met wilgen.

Het parkje wordt gelukkig niet gesloopt door vandalisme. Dat komt aan de ene kant omdat de begroeiing zo is gekozen dat het niet uitnodigt om er door heen te lopen (stekels en brandnetels o.a) en anderzijds omdat er wanneer het nodig is, beheer wordt toegepast. In de zomer zelfs elke week.

Bouwwerkzaamheden

Dit Pop-up parkje staat op de nominatie om in 2021 bij een grootscheepse bouwoperatie van het raadhuisplein opgeheven te worden.