• +31(0)648226490
  • info@stichtingmeergroen.nl

Buitenruimte ’t Fort Hoofddorp

• Huidige status van het project:Actief
  • Startdatum van het project:2019
  • Vaste werkdag:Vrijdag om de week
  • Aanspreekpunt:Loek & Els
  • Contact:
Natuurbeheer

Buitenruimte ’t Fort Hoofddorp

Fort Hoofddorp is onderdeel van de stelling van Amsterdam en de afgelopen 10 jaar is daar een restauratieproces uitgevoerd. Dit jaar was die restauratie voltooid en ging het fort open voor het publiek. Door de eerste Corona piek niet in april, maar in juni. Door de stichting Fort Hoofddorp werden we benaderd of we konden helpen met het beheer van de buitenruimte. Die is ca 8000m2 groot. Er waren verschillende redenen om positief op dat verzoek op te reageren:
Het fort Hoofddorp ligt midden in Hoofddorp op de Geniedijk, waar we al 2 projecten hebben: Het Dr. Nanninga zwembad dat op het einde van het schootsveld van het fort ligt en de Jansonius natuurstrook. Al in 1998 hebben we al meegedacht aan een plan om de recreatieve, cultuur -historische en ecologische kwaliteit van de Geniedijk te versterken. Zo is het plan geboren om van het hele terrein een soort central park Hoofddorp te maken. Het heeft 18 jaar nodig gehad om de Jansonius natuurstrook gerealiseerd en in beheer te krijgen. Dus het zonder problemen en tijdverlies betrokken worden bij het fort was een cadeau. Nu nog de handen op elkaar voor de schootsvelden tussen het Dr. Nanninga bad en het fort en de molen.