Afgelopen week was een mooie week. De eerste mooie ontwikkeling was het uitkomen van het MeerBomenNu ‘glossy’. Dat is een verslag van wat we afgelopen seizoen gedaan hebben en hoe we verder willen gaan. Dat magazine willen we gedrukt en in pdf-vorm breed gaan verspreiden om de volgende campagne te ondersteunen.
Timmermans schreef de inleiding
De tweede mooie ontwikkeling was dat EU commissaris Timmermans bereid was de inleiding te schrijven en zich daarmee verdiepte in onze aanpak. Hij kreeg deze week het eerste exemplaar en verkondigde daarna op TV dat hij zo enthousiast was over onze aanpak dat hij de actie wilde ondersteunen. Dat is na het feit dat Urgenda zich onze ‘Haarlemmemeerse boomweggeefmodel heeft eigengemaakt de tweede grote stap om ecologie en ‘samen er de schouders onder zetten’ het draagvlak en momentum te geven die we nodig hebben om samenlevingsbreed die klimaatcrisis – en meer – aan te pakken met een ecologische aanpak.
En meteen daarna ging het ook verder hard: nog in deze week hadden we gesprekken met een tiental grote bedrijven die nu ook geïnteresseerd zijn om aan te sluiten Zo moet ’ ie.
Na het uitventen van het magazine gaan we meteen door na 7 juli met een campagne dat er weer ‘ GRATIS’ BOOMPJES besteld kunnen worden. Dat gaat hoop ik viraal tot ver voorbij de miljoen bestellingen zodat ook allerlei andere bomenorganisaties zich aan gaan sluiten.
MeerBomenFestival 26 & 27 september
Vervolgens gaan we 26 en 27 september een groot MeerBomenFestival organiseren, waar iedereen die betrokken is uitgenodigd is. Op zondag de vrijwilligers en op maandag de gemeentes, en andere professionals. Dat festival moet ook een grote schwung geven. We gaan er behalve feest vieren ook talloze cursussen geven: bomen herkennen, voedselbos aanleggen, gereedschapsgebruik, coördinatorenopleiding en noem maar op> En van af november is het weer elke dag boompjes verzamelen en verdelen.
In de tuinen en bloemenweides groeit alles als kool met warm en vochtig weer. Op de mooiste dag van de week hadden we een openluchtdiner in de voedseltuin van Park2020 met een restaurant en veel bedrijven. Meer dan de helft van die bedrijven was geïnteresseerd in een dergelijke follow up.