De week voor Kerst

Na een weekje sneeuw is het weer erg zacht. Zo zacht dat de hazelaars al bloeien en dat we kunnen werken in onze blouse. Door de gesmolten sneeuwlaag van 15 cm is het wel overal blubbernat. Dus rubber laarzen zijn elke dag nodig in de natuur.

Op Park2020 hebben we de blubber enigszins onder controle doordat we bij het compost rijden op en naar alle tuinvakken planken hebben uitgelegd.

Op het stenenveld in Bornhom, waar we omdat het Pop -Up parkje op hetRaadhuis plein geen werk geeft ind e winter 2x in de week werken, hebben we geen last van de nattigheid. De rotsen en keien( van 1 tot 100 kg) liggen namelijk op een helling op wortel doek. Daar is de uitdaging in de afgelopen weken om een mat van bramen van ca 150 m2 die hun wortels onder de rotsen hebben genesteld, weg te werken.Dan doen we door alle stenen weg te rollen. Dan blijft er een dunne laag compsost en grondn over van verteerde bladeren en zand die wormen en miern over 25 jaar omhoog gebracht hebben.Uit die laag is alles wat ongewenst is (vrij) makkelijk los te trekken. We gaan op deze ananpak over er omdat 4-5 jaar snoeien geen effect had.Zowel boompjes als bramen groeiden net zo hard weer terug en dan schiet het niet op als je varens en vetplanten wilt introduceren. Nu hebben we betere hoop en daarom zijn deze week ook de eerste kruiwagens aan planten en stekken uitgezet.

Op Meermond vierden we de laatste werkdag van het jaar met 17 mensen. De gemeente Heemstede bracht heel attent een verrassing in de vorm van 2 dozen met appelbeignets. Deze dag hebben we gebruikt om de langste helling van het park die uitziet op de naastgelegen waterzuivering voor 30 % te ontdoen van ook weer bramen, riet en boomopslag. Boompjes zoals zure kers, meidoorn, aalbes en lijsterbes die we een jaar of 3 geleden daar hebben uitgegeplant deden het tussen deze widlernis nog redelijk goed, maar van af dit voro jaar vast beter. We willen o.a. de helling vrij omdat we op termijn het waterzuiveringsterrein bij Meermond willen trekken en dan is een redelijk begaanbare verbindings route geen overbodige luxe.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.