MeerBomen.nu campagne

MeerBomenNu: Miljoen gratis bomen voor klimaat en biodiversiteit

Stichting Nationale Boomfeestdag, Stichting MEERGroen, Caring Farmers en Urgenda slaan de handen ineen om komende winter minimaal 1 miljoen bomen gratis weg te geven. De meeste van deze bomen en struiken zullen het Nederlandse platteland gaan opfleuren in de vorm van heggen en hagen rondom boerenakkers en erven. Maar iedereen kan aanspraak maken op gratis plantgoed – van burger tot school tot bedrijf tot gemeente -, want de natuur produceert ieder jaar een overdaad aan zaailingen. Wanneer deze onder deskundige ecologische begeleiding met vrijwilligers worden verzameld en elders geplant, kunnen we met weinig middelen een geweldige uitbreiding van natuur genereren en tegelijkertijd CO2 opslaan. Iedereen kan helpen via www.meerbomen.nu.

Grootschalige actie nodig voor de toekomst

De vier organisaties vinden dat de ecologische crisis waar we in verkeren, een urgente, grootschalige en gezamenlijk uitgevoerde actie vereist. Bomen planten is dé oplossing om klimaatverandering te vertragen, de biodiversiteit te herstellen én om burgers een positief handelingsperspectief te bieden. Bomen planten is de goedkoopste maatregel om CO2 vast te leggen, zeker als je gebruik maakt van de gratis kracht van de natuur. Er liggen dan ook vele plannen om Nederland de komende jaren van meer bomen te voorzien. Daarnaast geven bomen verkoeling, vormen ze een thuis voor vele diersoorten en zorgen voor een betere waterhuishouding. De organisatie zal er alles aan doen om veel kinderen te betrekken en om het planten zoveel mogelijk uit te voeren met en door de nieuwe generatie, want het gaat om het behouden van hun toekomst.

Gratis bomen, hoe werkt dat?

Regulier worden bomen en struiken afgenomen bij boomkwekers. Dit zal altijd zo blijven, maar daarnaast is er een andere voor de hand liggende maar weinig gebruikte bron voor plantgoed: de natuur. Bomen en struiken planten zich ieder jaar voort, sommige soorten doen dat met duizenden tegelijk. Veel natuurbeheerders halen overtallige zaailingen weg als ze niet gewenst zijn en versnipperen deze. MEERGroen heeft inmiddels 13 jaar ervaring met het verzamelen en weggeven van zo’n 100 verschillende veelal inheemse planten- en bomensoorten. Zo zorgen zij al 13 jaar voor meer groen in tuinen, erven en pop-up parkjes. Tijdens de Nationale Boomfeestdag van 2020 gaven zij ruim 100.000 bomen weg. De helft staat nu bij boeren die zijn aangesloten bij Caring Farmers en de andere helft bij consumenten in de tuin. Lees meer over De MEERGroen methode.

Plant- en oogstlocaties

Kijk op de kaart voor oogst of plantdagen bij jou in de buurt. Wil je een plant- of oogstlocatie aanmelden, klik dan hier.