NLdoet projecten 2021

Vrijdag 28 en zaterdag 29 mei
Op onderstaande projecten kunt u kennismaken met een aantal van onze 40 projecten en onze werkwijze. De meeste projecten worden elke week of elke maand en sommige per seizoen door een MEERGroen werkgroep beheerd. Meestal maken we van een situatie die beheertechnisch uit de hand is gelopen weer een Ecologisch, Recreatief en ook soms een cultuur historisch pareltje. Ontdek hoe leuk en bevredigend het is om je ziel en zaligheid te leggen in ons ’ 1+1= 5 model’. In elke project gaat er gegarandeerd een nieuwe wereld voor u open

Heemstede Projecten

1: Kloosterlandgoed Mariënheuvel vrijdag en zaterdag (en elke zaterdag door het jaar)

Sinds herfst 2020 beheert Stichting MEERGroen het 300 jaar oude en 15 ha grote landgoed om het Klooster/Conferentiecentrum Mariënheuvel. Er is veel te doen en iets prachtigs van te maken, zowel van de bloemenweides als in het park, een kloostertuin en meer. Er is een vaste vrijwilligersgroep in oprichting aangevuld met grotere werkdagen.

2: Ecologisch beheer Landgoed Sorghbosch (vrijdag)

Al jaren zijn we bezig het 300 jaar oude Landgoed van 6 ha, waarin 3 bejaardenwoonvoorzieningen gevestigd zijn in beheer te krijgen. Het landgoed is beroemd om zijn stinsenplanten die rond Nldoet volop bloeien. Maar we gaan ook 25 jaar achterstallig beheer inhalen. Er staat een wildgroei aan kleine en grote zaailingen die de monumentale bomen verdrukken. Daar gaan we orde op zaken stellen om er iets moois van te maken .In overleg kan er ook op ander dagen gewerkt worden. Graag zelfs

Voor dit nieuwe project zijn we bezig een vrijwilligersgroep op te richten die dit landgoed adopteert en er elke week of 14 dagen gaat werken. Met Nldoet gaan we een stuk van het landgoed reorganiseren. Er is werk voor elk wat wils: kleine bomen, grote bomen, nestkastjes, zaailingen verzamelen om elders uit te planten en natuurlijk een rondlelding en veel gezelligheid met en voor de oudere bewoners. En we verzamelen overtallige zaailingen die elders een plek krijgen in voedselbossen, hagen en struwelen, tuinen en klimaatbossen.

3: Beheer Landgoed Groenendaal (zaterdag)

Landgoed Groenendaal meet 90 ha gevarieerd bos van ruim 250 jaar oud op de binnenduinen. Sinds 2015 werkt Werkgroep Heemstede van Stichting MEERGroen aan ecologisch beheer van dit Landgoed samen met de boswachters. We zetten prachtige oude bomen vrij, dunnen esdoorn opschot en verzamelen ook boompjes waarmee we elders weer bosplantsoen aanplanten. In overleg kan er ook op ander dagen gewerkt worden. Graag zelfs

Op deze dagen hopen we weer 0,5 tot 1 ha monumentaal bos in oude glorie te herstellen maar natuurlijk hoort een kennismakingsrondleiding door het landgoed ook tot het dag programma

Hoofddorp Projecten

4: Fort van Hoofddorp (zaterdag en elke maandagmiddag)

Sinds de zomer van 2020 beheert Stichting MEERGroen de buitenruimte van het Fort van Hoofddorp van de Stelling van Amsterdam. De oppervlakte is 8000 m2. We leggen bloemenweides aan van allerlei types, een groentetuin, een boomgaard en we scheppen er plezier in de maximale cultuur-historische, ecologische en recreatieve waarde uit te halen. Er is een vaste groep van 10-15 mensen die elke maandag middag een feestje maakt van de werk middag. Maar er is zoveel te doen dat we nog veel hulp kunnen gebruiken.

We gaan zaaien in de nieuwe groentetuin, bomen die het uitzicht belemmeren zagen, vaste planten uitzetten en voorbewerken en inzaaien van allerlei types bloemenweides.

5: Natuurstrook bij Hospice en Stelling Amsterdam (zaterdag, en 2e elke zaterdag van de maand)

De Jansonius natuurstrook meet 50 x 200 m en ligt aan de Stelling van Amsterdam ( naast Fort Hoofddorp) voor Hospice Bardo en heeft dus sociale, culturele, ecologische en recreatieve kansen. We hebben er bloemenweides, amfibieënpoel en boomgaard een pareltje gemaakt voor de buurt, de passanten en het hospice Er is een beheerbuurtgroep in oprichting die al veel werk heeft verzet, die nog wel hulp kan gebruiken. Wie helpt? In overleg kan er ook op andere dagen gewerkt worden. Graag zelfs. We gaan fruitbomen en- struiken en bloemenweides verzorgen, amfibieënpoel van 3000 m2 opknappen. De dag wordt begeleid door mensen van de werkgroep Jansonius die er al werken. Er is de gelegenheid om op het naast gelegen fort van Hoofddorp waar ook gewerkt wordt te ‘buurten’.

6: Rotsenveld beheren (zaterdag)

Midden in Hoofddorp ligt een voor Nederland uniek rotsenveld van 0.75 ha met potentie voor hagedissen, ringslangen , amfibieën en bijzondere ( vet)planten en varens. Dit terrein wordt beheerd door Stichting MEERGroen sinds 2012. Gaandeweg zorgen we ervoor dat de ecologische en recreatieve potentie gerealiseerd wordt. In overleg kan er ook op ander dagen gewerkt worden. Graag zelfs.Tussen de rotsen verwijderen we blad, zaailingen van boompjes en ongewenste kruiden en we planten er varens, vetplanten terug. Ook grotere boompjes kunnen gezaagd.

7: Buurtgroen Houtwijkerveld verfraaien (zaterdag)

In de groene wijk Houtwijkerveld is 1.5 ha groen in beheer genomen door de buurt i.s.m. Stichting MEERGroen. We hebben er al een bos( met nestkasten en een stinsen planten ondergroei) , een bloemenweide met heuvels en een ‘wadi’, een boomgaard en amfibieënpoel gerealiseerd. In overleg kan er ook op andere dagen gewerkt worden. Graag zelfs

Deze dag gaan we de boomgaard verzorgen, de amfibieënpoel opknappen , maaien en in het bos zaailingen verwijderen en stinsenbolletjes vrijzetten.

8: Voedseltuin Park2020 (vrijdag en op elke ma, di, wo en do in de morgen)

Vlak naast station Hoofddorp ligt Park 2020: het meest duurzame kantorenpark van Europa. En in dit kantorenpark ligt een voedseltuin ingebed in veel natuur. Deze unieke locatie wordt sinds 2015 beheerd en verder ontwikkeld door Stichting MEERGroen. Er wordt tegen de 5 ton groente en fruit verbouwd per jaar in de tuin en de kas en de biodiversiteit ontwikkeld zich stormachtig met konijnen, vossen, bunzing, wezel, Slechtvalk, zwarte roodstaart, torenvalk, ransuil, putter, scholekster, egel, en ontelbare planten en insectensoorten. In overleg kan er ook op andere dagen gewerkt worden.

In mei explodeert de natuur en de groei, dus we kunnen volop zaaien, wieden, verspenen, dieven oogsten en genieten. Ook technische klussen om hekwerk konijnenproof te maken, etc.